Plan marketingowy w biznesie

Plan marketingowy w biznesie

Strategia marketingowa w biznesie

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się nad założeniem swojego biznesu, pamiętaj o strategii marketingowej, ponieważ jest to nieodłączna część biznesplanu, która może być obecna w każdej komórce firmy lub być oddzielną funkcją samą w sobie.

Istota strategii marketingowej w biznesie

Istotą strategii jest ustalenie szeregu działań w czasie długookresowym, które przyniosą Ci przewagę konkurencyjną na rynku. Działania te powinny być zaplanowane na podstawie analizy organizacji oraz jej otoczenia rynkowego, biorąc pod uwagę czynniki, które mogą się zmieniać np. wzrost podatku, zmiana stopy procentowej. Plan marketingowy powinien być na bieżąco aktualizowany. Bez niego w firmie może pojawić się chaos, a plan pozostawiony jedynie w głowie, nie jest tym samym, co dobrze sporządzony raport, do które można w każdej chwili zajrzeć.

Plan marketingowy – co powinien zawierać

Bez względu na to, czy zakładasz dużą, czy małą firmę, w planie marketingowym powinny znaleźć się podstawowe elementy: szanse i zagrożenia, mocne oraz słabe strony, budżet, korzyści finansowe, straty finansowe, analiza konkurencji, analiza czynników zewnętrznych (ekonomiczne, prawne, technologiczne, finansowe), analiza czynników wewnętrznych.

Jak zabrać się za plan dla swojej firmy?

Przede wszystkim należy wybrać narzędzie, którego będziemy chcieli użyć do analizy. Jednym z odpowiednich do analizy wewnętrznej firmy jest KPI – ANALIZA KLUCZOWYCH CZYNNIKÓW SUKCESU. Opiera się ona o metodę Pareto, czyli 20% czynników powoduje 80% sukcesu w firmie. Należy wybrać czynniki w firmie, które uważamy za najbardziej konkurencyjne. Produkując np. telefon, wybierzemy: cenę, kompatybilność z innymi urządzeniami, szybkość ładowania, efektywność robienia zdjęć. Czynniki te można także sprawdzić u konkurenta i porównać wyniki. W tym miejscu dowiesz się, nad czym w swojej firmie powinieneś popracować oraz, co jest Twoim największym czynnikiem sukcesu, nad którym należy sprawować pieczę. Drugim aspektem do analizy może być cykl życia naszego produktu. Jeśli dopiero wchodzisz na rynek, możesz wybrać strategię wysokiej ceny oraz dużych nakładów na reklamę. Sprawdzi się to wtedy, gdy jesteś nastawiony na bardzo szybki zysk. Strategia wysokiej ceny, a małych nakładów na reklamę sprawdzi się wtedy, gdy masz już pewna renomę wśród klientów. Strategię niskiej ceny, ale dużej ilości reklamowania się sprawdzi się, jeśli chcesz trafić szybko do dużej ilości klientów wrażliwych na ceny. W ostatnim wypadku czeka Cię niska cena za swój produkt oraz mały nakład na reklamę, tutaj także trafisz do klientów wrażliwych na cenę, ale musisz nastawić się na zysk długofalowy.

Dodaj komentarz