Praca na etacie ma swoje zalety, ale jest jednocześnie bardzo ograniczająca, dlatego są tacy, którzy marzą o zostaniu swoim własnym szefem. Niestety, rozpoczęcie własnej działalności to wydarzenie, które wiąże się z wieloma kosztami. Z tego też powodu niektórzy potencjalni przedsiębiorcy po prostu z takiego pomysłu rezygnują, bo sądzą, że brak wystarczających środków przekreśla u nich możliwość założenia własnej firmy. Wcale jednak nie musi tak być, ponieważ istnieje wiele innych źródeł finansowania własnego biznesu poza środkami własnymi. Najkorzystniejszą z nich jest dotacja z Powiatowego Urzędu Pracy. Tylko jak uzyskać dotację na firmę? Jakie warunki trzeba spełnić, aby nasz wniosek został zaakceptowany?
Warunki uzyskania dotacji na firmę
Warunki mogą się nieco różnić lub może być ich więcej w zależności od tego, jakie zasady przyjął określony Powiatowy Urząd Pracy.
Przede wszystkim i bez wyjątku osoba wnioskująca o otrzymanie dotacji na firmę musi być wcześniej zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna. To, ile czasu musi minąć od rejestracji do możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie zależy od zasad panujących w danym urzędzie.
Co ważne, wnioskujący w okresie ostatnich 12 miesięcy od złożenia wniosku nie mógł prowadzić własnej działalności gospodarczej. Jeśli prowadził ją wcześniej, nie stanowi to żadnego problemu, natomiast musiała ona być zamknięta co najmniej rok wcześniej.
Dotację można otrzymać jedynie jeśli wcześniej nie została danej osobie przyznana inna bezzwrotna dotacja z urzędu. Wnioskujący o dotację na firmę bezrobotny nie może być także studentem studiów dziennych, a jedynie studiów zaocznych.
Nie możemy liczyć na otrzymanie stażu także jeśli zdarzyło nam się w okresie ostatnich 12 miesięcy odpowiedzieć odmownie na przekazaną nam przez Urząd Pracy propozycję stażu, pracy czy szkolenia. Nie możemy być także w ciągu poprzednich 2 lat skazani za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu.
Jeśli spełniamy wszystkie te warunki formalne, to możemy śmiało składać wniosek. Należy jednak wziąć pod uwagę, że jeśli fundusze są ograniczone, to w pierwszej kolejności akceptowane będą wnioski poparte doświadczeniem i kwalifikacjami. Oznacza to, że może nam być znacznie trudniej otrzymać dofinansowanie, jeśli chcemy wkroczyć w zupełnie nową branżę, z którą wcześniej nie mieliśmy wcale do czynienia.
Jak wygląda proces przyznawania dotacji?
Najpierw musimy zarejestrować się w Urzędzie Pracy jako bezrobotny, a następnie odczekać ustalony przed Urząd okres, jaki musi minąć od rejestracji do złożenia wniosku.
Następnie konieczne będzie udanie się do Urzędu i wypełnienie wniosku o dofinansowanie (wniosek można także zazwyczaj pobrać ze strony internetowej Urzędu i wypełnić samodzielnie w domu).
Na decyzję Urzędu Pracy będziemy czekali około miesiąca. Po tym czasie nastąpi podpisanie umowy, a kilka dni później otrzymamy na wskazane konto bankowe przyznane nam środki.
Środki są bezzwrotne, o ile firma będzie aktywna przez co najmniej 12 miesięcy. W przeciwnym wypadku Urząd Pracy może zażądać ich zwrócenia.
Jak uzyskać dotację na firmę – podsumowanie
Jak widać, odpowiedź na pytanie jak uzyskać dotację na firmę nie jest wcale aż tak skomplikowana. Na pozór może się to wszystko wydawać zagmatwane i nieprzystępne, ale w praktyce każdy powinien sobie z tym poradzić. Bezzwrotna dotacja z Powiatowego Urzędu Pracy to świetna opcja, która może bardzo nam pomóc w otworzeniu biznesu, kiedy nie dysponujemy dużym kapitałem. Jeśli rzeczywiście możemy wskazać jakieś doświadczenie czy kwalifikacje w danej branży, a do tego dobrze wypełnimy wniosek, to jest duża szansa, że dotacja zostanie nam przyznana.