Gdy zaczynasz w biznesie i jedynym kapitałem jest przede wszystkim dobry pomysł, konieczne jest znalezienie inwestora, który pozwoli go zrealizować. Często to nie tylko pieniądze, choć niewątpliwie zastrzyk kapitału jest bardzo ważny, ale też dostęp do ludzi, którzy pomogą w początkowej fazie prowadzenia interesów. Jak jednak znaleźć inwestora? Są na to sprawdzone sposoby.
Określ cele inwestycji i konkretne potrzeby finansowe
Pierwszym krokiem w poszukiwaniu inwestora jest dokładne określenie swoich celów biznesowych oraz potrzeb finansowych. Zastanów się, ile pieniędzy naprawdę Ci potrzeba na to, żeby rzeczywiście z impetem wystartować w świecie biznesu. Przygotuj dokładny plan biznesowy, w którym przedstawisz nie tylko początki, ale całą strategię rozwoju firmy. Nie pomiń analizy rynku, konkurencji i nie rozpędzaj się z optymizmem w prognozach zysków. Im bardziej precyzyjnie przedstawisz swoje cele, tym łatwiej będzie przekonać potencjalnych inwestorów. Pamiętaj, że ludzie z pieniędzmi nie wierzą w tanie chwyty i zapewnienia o szybkich milionach.
Znajdź inwestorów
Gdy już masz jasno sprecyzowane cele, przyszedł czas na wyszukanie odpowiednich inwestorów. Istnieje wiele różnych źródeł, z których możesz skorzystać. Usystematyzowano je nawet w podręcznikach biznesowych. Są to:
-
Sieci kontaktów: Wykorzystaj swoje istniejące kontakty prywatne, w tym znajomości z dawnych lat, a nawet organizacje branżowe. Możesz również skorzystać z platform online, które łączą przedsiębiorców z inwestorami.
-
Anioły biznesu: Anioły biznesu to osoby, które inwestują swoje kapitały w startupy i małe firmy. Szukaj lokalnych grup aniołów biznesu lub takich, które działają ściśle w Twojej branży. Wtedy łatwiej będzie ich przekonać do pomysłu.
-
Fundusze venture capital: Fundusze venture capital to profesjonalne firmy inwestycyjne, które inwestują w innowacyjne i perspektywiczne przedsięwzięcia. Sprawdzi się to jednak tylko w sytuacji, gdy masz naprawdę rewolucyjny pomysł.
Przygotuj profesjonalną prezentację
Profesjonalna prezentacja swojego projektu jest ważna zawsze, niezależnie od tego czy planujesz pozyskanie 20 tys. zł czy 20 mln zł. Powinna zawierać konkretne informacje o biznesie, potencjalnych zyskach, konkurencji, strategii marketingowej oraz planach rozwoju. Ważne jest, aby w sposób przekonujący przedstawić inwestorom, dlaczego warto zainwestować w tę konkretną firmę i jakie będą mieć z tego korzyści. A także w jakim czasie się ich mogą spodziewać.
Przygotuj się na negocjacje
To, że koś zainteresował się pomysłem, nie znaczy, że już uzyskałeś finansowanie. A nawet jeśli je już masz, to najtrudniejsze dopiero się zaczyna. Nie jest bowiem tajemnicą, że każdy inwestor chce jak najwięcej zarobić. Musisz pamiętać o tym, by podział zysków był sensowny. Możesz też zaoferować udziały, niekoniecznie konkretne pieniądze. Warto jednak się zastanowić co będzie bardziej korzystne dla obu stron, by nie stracić inwestora na ostatniej prostej.