Przedstawiciel handlowy to zawód, który jest obecny w polskiej przestrzeni biznesowej zaledwie od kilkunastu lat. Dziś już jednak, żadna większa firma nie wyobraża sobie funkcjonowania na rynku, bez wsparcia dobrych handlowców. Jak powszechnie wiadomo dużo łatwiej jest coś nowego wyprodukować niż sprzedać. Właśnie po to zatrudnia się i szkoli przedstawicieli handlowych aby pozyskiwali oni nowych klientów i powiększali sprzedaż. Każdy fachowiec zatrudniony na takim stanowisku powinien pamiętać o kilku zasadach, które pozwolą lepiej radzić sobie na rynku sprzedaży.
Dobre przygotowanie
Gdy klient ma poczucie, że spotyka się właśnie z osobą kompetentną jest dużo bardziej skłonny do podejmowania decyzji zakupowych. Każdy przedstawiciel powinien więc posiadać szeroką wiedzę na temat oferowanych produktów i stale ją aktualizować. Gdy wybiera się na spotkanie do konkretnej firmy powinien przygotować dla niej ofertę skrojoną niejako na miarę. Klienci lubią czuć się ważni i traktowani priorytetowo. Swoje argumenty warto także popierać wynikami badań, tabelami czy zdjęciami z targów branżowych.
Umiejętność słuchania
Choć praca przedstawiciela handlowego polega głównie na mówieniu to również sztuka słuchania jest ogromnie ważna. Przede wszystkim trzeba dobrze poznać potrzeby swoich klientów, wysłuchać ich argumentów, nawet wtedy, gdy są krytyczne. W toku takich rozmów bardzo często można dowiedzieć się także jak działa konkurencja i jakie ma słabe strony. Dobry handlowiec potrafi wyczuć taki moment i może sprawić, że klient zrezygnuje z dotychczasowego dostawcy na rzecz nowej firmy. Umiejętność słuchania jest ważna również dlatego, że pozwala wytworzyć poczucie zrozumienia i sympatii dzięki czemu łatwiej można budować zaufanie i partnerskie relacje.
Odpowiedni wygląd
W pracy handlowca wygląd zewnętrzny jest bardzo ważny. Należy zawsze być schludnie ubranym, dbać o dodatki i fryzurę. Nie od dzisiaj wiadomo, że wygląd może nam przysporzyć sympatii albo wręcz przeciwnie. Odpowiednie ubranie sprawia, że postrzegani jesteśmy jako profesjonaliści, osoby ważne. To naturalny mechanizm psychologiczny, że bardziej nas ciągnie do osób, które wyglądają dobrze i które my postrzegamy jako godne zaufania.
Elastyczne podejście do klienta
Udając się na spotkanie do klienta zawsze należy się zapowiedzieć i pozwolić mu wybrać dogodny termin. Chodzi o to, żeby klient miał czas na spokojne wysłuchanie prezentacji przedstawiciela handlowego i jednocześnie poczuł się jak ktoś ważny. Nie ma nic gorszego niż wizyta nie w porę, gdy klient jest przykładowo zdenerwowany problemami w firmie. Wtedy szansę na osiągnięcie sukcesu sprzedażowego są naprawdę niskie.