Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który zatrudnia już pracowników, musisz wiedzieć, co zrobić, aby najlepsi, najbardziej zaangażowani pracownicy zostali z Tobą na dłużej. Wypalenie zawodowe, brak satysfakcji z pracy, brak motywacji, znudzenie pracą mogą dopaść każdego, nawet osobę, która do tej pory swoją pracę lubiła. Kto zatem powinien zadbać o motywację pracowników? Sami powinni się motywować czy jest to zadanie pracodawcy? Ty jako przedsiębiorca masz na to duży wpływ.
Nie chodzi tylko o pensję
Wynagrodzenie jest oczywistą kwestią w pracy. Do pracy chodzimy po to, aby zarabiać. Jest to podstawowy powód, ale nie załatwia wieloletniej kariery zawodowej i lojalności każdego pracownika w firmie. Podwyżka po pewnym czasie pracy jest jak najbardziej mile widziana. Jednak co się stanie jeśli w praca pracownikowi się znudzi, będzie robił ciągle to samo i nie będzie czuł, że wykorzystuje cały swój potencjał? Czy podwyżka sprawi, że zostanie na kolejne 2-3 lata? Prawdopodobnie nie. Współczesnemu pracownikowi nie chodzi tylko o dobrą pensję, ale o poczucie sensu w tym co robi, możliwość rozwoju, uczestniczenie w kursach, dokształcanie się, aby później mieć szansę na awans i wyższe stanowisko lub przynajmniej zadania, które wymagają większej odpowiedzialności. To kosztuje, to prawda. Jednak na dłuższą metę będzie to inwestycja zwrotna, która sprawi, że nie będziemy musieli szukać nowego pracownika, który często nie będzie dorównywał swojemu poprzednikowi.
Oceny, rozmowy i podsumowania, czyli sposoby na wykazanie zainteresowania pracownikiem
Każdy pracownik ceni sobie zainteresowanie swoją osobą. Każdy przedsiębiorca powinien wygospodarować trochę czasu, aby móc dokonywać ocen, prowadzić rozmowy z pracownikami i podsumowywać co jakiś czas jego pracę. Jaka jest tego największa zaleta? Nasz pracownik nie czuje się ignorowany. Dzięki ocenie wie, co mu idzie dobrze, z czego może być zadowolony, w jakich zadaniach się sprawdził. Poza tym wie, co jeszcze może poprawić, jakie postawić sobie cele rozwojowe. Dzięki temu zdaje sobie sprawę, że zawsze ma coś do zrobienia. Rozmowy z pracodawcą mają na celu dopytanie pracownika, czy w pracy się spełnia, co mu się podoba, co nie, na co on jako przedsiębiorca i lider powinien zwrócić uwagę. Dajesz w ten sposób poczucie, że zdanie pracowników ma znaczenie i że pracodawca chce się również uczyć i rozwijać. Podsumowania miesięczne, kwartalne czy co pół roku – w zależności od preferencji również są potrzebne każdemu w firmie, aby na swoje działania popatrzeć z innej perspektywy. Podsumowania indywidualne dają pogląd na to, co udało się zrobić w ostatnim czasie, czego nie udało się zrealizować i jakie postawić sobie cele i jakie zadania powinniśmy w najbliższym czasie podjąć w stronę rozwoju siebie i firmy. Podsumowania roczne całej firmy i uroczyste spotkania wszystkich pracowników to nie tylko czas na integrację, ale też na przedstawienie wszystkim zatrudnionym jaki wpływ ma ich praca na rozwój firmy. To jak dbać o swoich pracowników nie jest trudne – warto na to wygospodarować czas.