Jeszcze dwie dekady temu w Polsce działało bardzo dużo pracowni krawieckich. Znaleźć je można było zarówno w dużych, małych miastach jak i na wioskach. Dobry krawiec był fachem, który gwarantował mnóstwo zamówień i dobre zarobki. Okazuje się, że dzisiaj mamy do czynienia z całkiem odmienną sytuacją na rynku a pracowni krawieckich działa dużo mniej. Zastanówmy się więc, czy warto dzisiaj otwierać biznes oparty na krawiectwie.
Krawiectwo – trudna sztuka
Zacząć należy przede wszystkim od tego, że krawiectwo jest fachem bardzo trudnym, wymagającym długich lat nauki i praktyki. O dobrym krawcu możemy mówić dopiero po 3-5 latach praktykowania. Co prawda, aby otworzyć pracownię krawiecką nie trzeba mieć specjalnych zezwoleń czy certyfikatów. Niemniej jednak każdy krawiec powinien stale szkolić się i poszerzać swoje umiejętności. Dobrze jest także, gdy na ścianach jego pracowni zobaczymy dyplom mistrzowski czy inne potwierdzenia zdobytej wiedzy, bo to podnosi prestiż i wzbudza zaufanie.
Jaki biznes może otworzyć osoba z umiejętnościami krawieckimi?
Wbrew pozorom jest całkiem dużo możliwości na wykorzystanie umiejętności krawieckich. Pierwszym skojarzeniem jest typowa stacjonarna pracownia krawiecka, gdzie wykonywane jest szycie miarowe. Jeśli chodzi o małe punkty to nie brakuje także firm, które wykonują poprawki krawieckie. Jeśli ktoś chce stworzyć większy biznes może on przyjąć postać szwalni a więc miejsca, gdzie masowo wykonuje się szycie na zamówienie podmiotów zewnętrznych. Obecnie wiele młodych kobiet decyduje się otwierać biznesy krawieckie połączone ze sprzedażą internetową. Takie firmy można tworzyć we własnym domu a ich właścicielki szyją nie tylko ubrania ale przede wszystkim artykuły dla dzieci oraz przeznaczone do wyposażania wnętrz. Mogą to więc być kocyki, pościele i zabawki dla dzieci albo bieżniki, fartuchy, obrusy, poszewki. Możliwości jest całkiem sporo bo szyć można prawie wszystko: pokrowce na laptopy, maseczki ochronne, ubrania dla psów, kojce, pokrowce na krzesła.
Z jakimi najważniejszymi przeciwnościami mierzą się biznesy krawieckie
Jeśli ktoś realizuje działalność krawiecką inną niż szycie na zamówienie to z pewnością zmierzy się z typowym problemem biznesowym dzisiejszych czasów. Bardzo szybko można przekonać się, że nie sztuką jest uszyć coś ładnego ale to sprzedać. Tutaj pojawia się olbrzymi problem bo rynek jest dosłownie zalany tanimi produktami z Azji takimi jak ubrania dla dzieci, pościel, ozdoby, fartuszki czy maskotki. Szycie to działanie czasochłonne i bardzo trudno jest sprzedać w adekwatnej cenie coś, co nie jest szyte masowo. Inne problemy branży krawieckiej to przede wszystkim słaby dostęp do dostaw zarówno tkanin jak i pasmanterii.