Praca ankietera – czy się w ogóle opłaca?

Praca ankietera – czy się w ogóle opłaca?

Praca ankietera, to całkiem skomplikowane zajęcie, może mieć bowiem różne oblicza, bardzo dobrze się uzupełniające, ale nie wchodzące ze sobą w żadne interakcje. Oznacza to, że można wykonywać wszystkie te zadania i zbierać różne doświadczenia, ale można też skupić się na jednym aspekcie i funkcjonować wyłącznie w jego obrębie. Wypełnianie ankiet nie musi być trudne, gorzej może być z analizowaniem zgromadzonych danych.

W potocznym rozumieniu ankieter, to człowiek, który przeprowadza ankiety. Jest to definicja prosta, ale treściwa. Ankiety jednak mogą być różne, w różny sposób przygotowywane i przede wszystkim w różny sposób przeprowadzane.

Niekiedy można znaleźć w prasie lub w internecie ogłoszenia, z których dowiadujemy się, że jakaś firma szuka ankieterów. Tego rodzaju praca polega na tym, że otrzymujemy gotowe szablony z pytaniami i mamy przeprowadzić określoną ilość ankiet. Oczywiście mogą to być różne grupy docelowe (np. emeryci lub użytkownicy określonej sieci telefonii komórkowej), różne sposoby prowadzenia ankiet (przez internet, telefonicznie, osobiście), w grę wchodzą również różne języki i wiele innych elementów (niekiedy wykorzystuje się prezentacje multimedialne, tworzy aplikacje do ankietowania itp.).

Najprostsze do przeprowadzenia są ankiety anonimowe i to one stanowią większość na tym rynku. Osobom czy firmom, które zlecają przeprowadzenie ankiet, zależy zazwyczaj na dość dużej próbce badanych, która uwiarygodniła by efekt badań. Niekiedy jednak zdarzają się też ankiety kierowane do wąskiego grona odbiorców (np. kadry kierowniczej firm w określonej branży).

Praca ankietera nie musi się jednak wiązać tylko i wyłącznie z pracą wykonywaną dla jakiejś istniejącej już agencji, choć na pewno pracując dla kogoś, mamy w tym zawodzie znacznie stabilniejszą sytuację. Ankieter startujący na rynku samodzielnie, musi bardzo dbać o referencje ,zbieranie doświadczeń i możliwość udokumentowania ich. Dzięki temu staje się bardziej wiarygodny dla klientów, a od tej wiarygodności zależy jak wiele otrzyma zleceń.

Prywatna firma zajmująca się ankietami musi niestety postawić również na pewne formy reklamy, musi po prostu dotrzeć do świadomości potencjalnych klientów, sprawiając, że będą oni chcieli zlecić tej właśnie a nie jakiejkolwiek innej firmie, przeprowadzenie ankiet na temat swojego produktu czy usług. Wysyłanie ofert dotyczących ankietowania powinno być możliwie jak najbardziej spersonalizowane, przede wszystkim po to, by uświadomić kierownictwu tych firm, że potrzebują tego rodzaju badań (np. do celów jakościowych), oraz że to właśnie nasza firma jest najbardziej odpowiednia do ich przeprowadzenia.

Dodaj komentarz