Content marketing to dziś jeden z najbardziej popularnych rodzajów działań marketingowych przedsiębiorstw i podstawa komunikacji biznesowej. Dowiedz się czym jest content marketing, jakie są podstawowe typy contentu oraz w jaki sposób opracować i zrealizować strategię content marketingu.
Co to jest content marketing?
Termin „content” w języku angielskim oznacza treść, zawartość. Content marketing to zatem marketing treści, obejmujący wszystkie działania w obszarze marketingu, które są związane z tworzeniem, publikacją, dystrybucją i zarządzaniem treścią. Celem content marketingu jest dostarczenie klientom wartościowych materiałów, informowanie ich oraz zwiększenie ich relacji z marką, wzmocnienie zaangażowania, budowanie zaufania do firmy i oferowanych przez nią produktów.
Rodzaje contentu w działaniach marketingowych
W czasach dominacji Internetu i mediów społecznościowych content nie jest zarezerwowany wyłącznie do materiałów tekstowych. Wręcz odwrotnie. Treści graficzne i multimedialne odgrywają coraz większą rolę. Do rodzajów content marketingu należą między innymi:
- artykuły merytoryczne,
- teksty na WWW,
- opisy produktów,
- wpisy blogowe,
- e-booki,
- posty do mediów społecznościowych,
- merytoryczne zdjęcia,
- infografiki,
- vlogi,
- poradniki,
- demonstracje,
- case studies,
- referencje,
- newslettery,
- podcasty,
- filmy.
Content marketing w praktyce
Żeby realizować z sukcesem działania content marketingowe trzeba zacząć od zaplanowania ich, czyli wyznaczenia celów komunikacji, wyboru kanałów komunikacyjnych oraz przygotowania harmonogramu działań. Ustalamy tematy oraz terminy, czyli określamy ile treści, jakie, kiedy i gdzie publikujemy. Niezbędnym narzędziem w content marketingu jest kalendarz treści przygotowany z wyprzedzeniem co najmniej na 3 miesiące. Skąd brać pomysły na wartościowy content? Najlepiej jest wsłuchać się w potrzeby, problemy i oczekiwania klientów. Źródłem informacji jest dział obsługi klientów w firmie, ale można też czytać fora dyskusyjne, przeglądać posty w grupach w mediach społecznościowych oraz analizować działania konkurencji. Sukces w marketingu treści zależy od precyzyjnej analizy preferencji klienta. Kluczowe jest ścisłe dostosowanie treści do zidentyfikowanych potrzeb klientów. Bardzo ważna jest regularna, bieżąca, konsekwentna praca polegająca na tworzeniu i dystrybucji treści. Nie można zapominać o zachowaniu spójności contentu. Przykładowo, kluczowe przekazy ze strony www można rozwinąć w artykule problemowym, powtórzyć w filmie oraz poświęcić im serię postów na Facebooku. Działania content marketingowe, jak wszystkie inne narzędzia marketingu mix, podlegają procesowi oceny. Podstawowym, najprostszym i dostępnym miernikiem są liczby – czytelników, odtworzeń filmów, pobrań e-booków oraz zasięgu i reakcji pod postami w mediach społecznościowych.