Ile kosztuje reklama w telewizji

Ile kosztuje reklama w telewizji

O reklamie w telewizji może pomarzyć wiele rozwijających się przedsiębiorstw. To skuteczny sposób na zdobycie nowych klientów i rozpowszechnienie swojej działalności. Niestety, wiąże się ona zazwyczaj z kosmicznym kosztem. Ile kosztuje reklama w telewizji i od czego zależy ta cena?

Popularność stacji

Łatwo można się domyślić, że na cenę reklamy wpływa przede wszystkim to, w jakiej stacji telewizyjnej jest nadawana. Najwyższymi cenami może poszczycić się Polsat, TVN oraz TVP2. Każda z tych stacji emituje programy, które cieszą się ogromną popularnością. W przypadku Polsatu, jest to między innymi program „Nasz nowy dom”, serial „Przyjaciółki”, oraz cotygodniowy „Megahit”. Jeśli chodzi o TVN, rekordy popularności bije „Mam Talent!”, natomiast TVP2 już od lat emituje uwielbiany przez Polaków serial „M jak Miłość”. Ogromną oglądalność mają także wieczorne „Fakty” w TVN oraz „Wiadomości” w TVP1. To właśnie przed tymi wszystkimi programami, możemy obejrzeć najdroższe reklamy w telewizji. Ile kosztuje reklama w telewizji? Koszty są bardzo zróżnicowane. Cena za emisję 30-sekundowego spotu może sięgać nawet 100 tysięcy złotych (tak jest w przypadku „Megahitu” w Polsacie), ale zazwyczaj ceny te są znacznie niższe. I tak przykładowo, za reklamę emitowaną przed premierowym odcinkiem „M jak Miłość”, TVP2 żąda około 70 tysięcy złotych. Niższe ceny proponuje TVN- reklama w przerwie jednego z popularnych programów tej stacji, takich jak „Masterchef Junior”, „Kuchenne Rewolucje” czy „Fakty”, kosztuje około 20-30 tysięcy złotych.

Pora dnia i dzień tygodnia

Ile kosztuje reklama w telewizji? Koszt reklamy telewizyjnej w dużej mierze zależy od programu, który właśnie ma zostać nadany, a także od godziny. Najdroższe jest późne popołudnie oraz wieczór, kiedy największa ilość widzów siada przed telewizorami. Znacznie tańsze są reklamy o wcześniejszych godzinach. Taniej jest też w dni powszednie, natomiast za weekendowe emisje spotów reklamowych trzeba zapłacić więcej.

Czy reklama w telewizji jest skuteczna?

Trudno znaleźć reklamę o tak ogromnym zasięgu, jak telewizyjna. Każdego dnia, miliony widzów mimowolnie oglądają dziesiątki spotów reklamowych. Czy tego chcą, czy nie chcą, reklama w telewizji robi swoje i nazwy poszczególnych firm zapadają widzom w pamięć. Nic więc dziwnego, że duże przedsiębiorstwa wręcz biją się o to, żeby zaistnieć w telewizji i osiągnąć jak najlepszą porę emisji.

Dzięki reklamie w telewizji, wiele firm osiągnęło spektakularny wręcz sukces i stało się doskonale rozpoznawalnymi na rynku markami. Oczywiście, duże znaczenie ma nie tylko to, kiedy reklama jest emitowana, ale także to, czy spot reklamowy jest skuteczny. Niektóre reklamy bardziej zapadają w pamięć, inne natomiast szybko są zapomniane. Sukces zależy więc w dużej mierze od tego, w jaki sposób skonstruowana jest reklama i czy wystarczająco przekonuje oglądających ją, potencjalnych klientów.

Bardzo ważne jest też to, czy konkretna reklama dotrze do właściwej grupy widzów- przykładowo, reklama leków przeciwgorączkowych dla dzieci dotrze do największej liczby młodych mam, jeśli zostanie wyświetlona przed filmem familijnym lub popularnym serialem dla kobiet.

Reklama w radiu

Wiedząc już, ile kosztuje reklama w telewizji warto także dowiedzieć się, ile zapłacimy za możliwość zareklamowania naszego produktu lub usługi w radiu. Może to być bardzo opłacalna inwestycja, ponieważ co prawda mało kto słucha już radia w czasie wolnym, ale niemal każdy robi to podczas podróży samochodem, która dla wielu jest codziennie nieunikniona. Cena jest oczywiście w dużej mierze zależna od takich czynników jak to, którą stację radiową wybraliśmy, jak długi jest spot, oraz w jaki dzień tygodnia i o której godzinie ma być wyemitowany. Dla porównania, za 30 sekundowy spot w RMF FM zapłacimy od 350 do nawet 41 200 złotych. Jest to podwyżka o ponad 50% w porównaniu do cen sprzed kilku lat. Najtańsze okienko reklamowe można wykupić w weekendy w godzinach nocnych (od 2:00 do 4:59). Z kolei najdroższy okazuje się przedział czasowy od 7:00 do 9:59 od środy do piątku, kiedy to rzesze ludzi jadą do pracy i w międzyczasie słuchają radia. Co ciekawe, w poniedziałek i wtorek zapłacimy więcej niż w weekendy, ale mniej niż od środy do piątku. Reklama od godziny 8:30 do 8:59, za którą na przykład w piątek zapłacimy oszałamiające 41 200 złotych, w niedzielę o tej samej porze będzie nas kosztowała zaledwie 4000 złotych. Radio jest ciekawą formą dotarcia do potencjalnego konsumenta, ale wbrew pozorom wcale nie jest dużo tańsze niż telewizja, zwłaszcza w godzinach szczytu.

Reklama w prasie tradycyjnej

To, ile kosztuje reklama w telewizji i radiu niektórych może zaskoczyć. Jak wobec tego prezentują się koszty promocji w prasie tradycyjnej? To oczywiście również zależy od wielu czynników, takich jak zasięg i nakład danej gazety, a także to, jaki jest to typ prasy- na przykład specjalistyczny bądź ogólny. Może się wydawać, że nikt już nie czyta prasy tradycyjnej i taka reklama to tylko marnotrawstwo pieniędzy, nie jest to jednak prawda. Gdyby prasa na siebie nie zarabiała, nie byłaby wydawana. Wiele osób wciąż jest przyzwyczajonych do czytania na papierze, a nie ekranie, zwłaszcza wśród ludzi starszych. Zależnie od tematyki gazety można łatwo dopasować do niej reklamy skrojone pod określoną demografię – na przykład reklamy kosmetyków czy biżuterii w magazynie dla nastolatek. Dużym plusem jest także dowolność w wyborze formy i treści reklamy, a także sporo opcji dotyczących miejsca jej umieszczenia. Nie jest to jednak wcale tania forma promocji swojej usługi bądź towarów. W zależności od wcześniej wspomnianych zmiennych może ona nas kosztować od kilku do kilkudziesięciu lub nawet kilkuset tysięcy złotych, a więc nawet więcej niż w przypadku krótkich reklam w radiu bądź telewizji. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że taka reklama nie znika ze strony po kilkudziesięciu sekundach, a jest tam już permanentnie

Dodaj komentarz